måndag 11 januari 2010

Taktik för felsökning och sätt att skaffa hjälp

Intro
Vår labbmiljö består av flera olika operativsystem, programvaror och vi använder olika webbläsare. Miljön kan vara komplex.

Kurserna samkörs och förutom lärarna så kan du få hjälp av studenter, antingen från din egen kurs eller någon av syskonkurserna. Chansen är stor att någon kan hjälpa dig med dina problem. Fråga snällt.

Här följer några tips som underlättar för dina kompisar (och lärare) att svara på dina frågor och hjälpa dig med felsökning.

1) Felsök och avgränsa felet. 
 Ju bättre du kan avgränsa det desto mindre felkällor att hantera. Minimera och begränsa. Väl avgränsade fel ger ofta snabba svar.

2) Gör ett foruminlägg. 
Säg vilket kursmoment och övning som du gör (berätta var du är i instruktionen). Berätta vad du försöker göra och vilker resultat du förväntar dig. Får du ett felmeddelande så klipp in det exakt.

3) Återupprepa felet.
Beskriv hur man kan återupprepa felet. Om någon annan kan återupprepa felet så brukar det gå snabbt att få hjälp.

4) Bifoga bra-att-ha-saker.
- Ge länkar till din existerande webbapplikation och den länk som ger felet.
- Visa källkoden som genererar felet (http://pastebin.com/)
- Visa skärmdump (http://bayimg.com/, http://tinypic.com/)

5) IRC.
Be om hjälp i chatten (irc://irc.bsnet.se/#db-o-webb). Berätta vilken kurs du gör (oophp, dbwebb, dbwebb2, db) Får du inte svar direkt så avvakta. Häng kvar. Svaret och hjälpen brukar alltid komma.

När du fått svar och löst problemet så skriver du det i forumet. Då hjälper du dina student-kompisar med deras egen felsökning.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar