torsdag 3 september 2009

ssh.student.bth.se, editera initfilen vid inloggning

Är du en av de som tröttnat på att ändra rättigheterna på filerna i din webbkatalog från 600 till 644 och katalogerna från 700 till 755?

Har du även tröttnat på att bli utkastad via autologout titt som tätt?

Då har du kommit rätt. Genom att ta kontroll över ditt shells init-fil så kan du själv välja vilka inställningar du vill ha.

Min egen init-fil innehåller bla följande två rader (~/.tcshrc):

unset autologout
umask 022

Raden med umask sätter defaulträttigheter på filer och kataloger som du skapar. Raden med autologout gör så att du inte blir utloggad med automatik.

Ändra din egen init-fil genom att göra på något av följande sätt.

0) Det snabba sättet
"Jag orkar inte läsa all text, jag vill bara att problemet försvinner."

Logga in och kopiera min init-fil med följande kommandon.
cp ~mos/.tcshrc ~
Du kan även  lägga till raderna om umask och autologout med följande kommandosekvens.
echo "umask 022" >> ~/.tcshrc
echo "unset autologout" >> ~/.tcshrc
source ~/.tcshrc
Skapa en fil och se vilka rättigheter den fick, det bör vara 644.

0.0) Vadå logga in?
"Jag har inte lärt mig använda xterm eller putty, ännu..."

Använd FileZilla eller jEdit (eller motsvarande), logga in på ssh.student.bth.se (port 22).

Leta reda på filen .tcshrc i din hemmakatalog.

Högerklicka på filen för att editera den.

Varning: Använd inte Notepad eller DreamWeaver för att editera filen. De lägger till radbrytningar  (^M) alá Windows och det gillas inte av Linux. Om det händer så får du kontakta IThelpdesk så hjälper de dig att återställa filen.

Lägg nu till följande två rader i slutet av din init-fil.

unset autologout
umask 022

Logga ut och logga in igen (starta om applikationen) och skapa en ny fil. Om den får rättigheterna 644 så gjorde du rätt.


Vill du ha mer koll på vad ovanstående innebär så läser du vidare.

1) Låt oss kolla default-inställningarna

Logga in och testa följande kommandon.
mos@seekers: echo $shell
mos@seekers: echo $autologout
mos@seekers: umask
Så här ser det ut för mig.


Ok, då vet vi att vi använder ett shell som heter tcsh. Med man-kommandot får vi veta allt vi vill om det shellet. Bla om dess autologout-mekanism.
mos@seekers: man tcsh

2) Ta bort autologout

Utför följande kommando.
mos@seekers: unset autologout
Kontrollera värdet på variablen som du gjorde i steget ovan. Så här ser det ut hos mig.


Perfekt, ingen mer autologout där.

3) Ändra defaulträttigheter med umask

Utför följande kommando.
mos@seekers: umask 022
Kontrollera inställningen för umask så som du gjorde steget ovan. Testa dessutom att skapa en ny fil och ett nytt bibliotek så att du ser hur det fungerar. Så här ser det ut hos mig.


Såja, nu blir det behändigare när jag jobbar med mina webb-filer. Problemet är bara att nu kan alla på datorn läsa mina filer. Vissa filer vill jag nog ändå skydda. Det fanns ju säkert någon anledning varför default inställningen är som den är.

4) Editera initfilen .tcshrc

För egen del så väljer jag att lägga in dessa ändringar i shellets init-fil så att de gäller varje gång jag loggar in. Följande två kommandon skall alltså in. Välj din favoriteditor och editera filen ~/.tcshrc.
mos@seekers: unset autologout
mos@seekers: umask 022
Jag väljer editorn vi (man vi) och så här ser det nu ut hos mig.


Sådär, nu blir det enklare att jobba i framtiden. Logga ut och logga in igen för att kolla att allt funkade som det skulle.

Det finns bara ett ord för detta. Makt över ssh.student.bth.se. Nåja, tre ord då. Lycka till!

Men, se till att du vet vad du gör och vilka konsekvenser det får. Läs manualsidorna för kommandona innan du genomför dem. Alla ändringar är alltid på egen risk och ansvar.

4 kommentarer:

  1. PuTTY Auto Login Macro using AutoHotKey:

    http://www.neox.net/w/2008/04/23/putty-auto-login-macro-using-autohotkey/

    (You can use ControlSendRaw for a password with special characters)

    SvaraRadera
  2. Om du uppdaterar filen med FileZilla & Notepad så kan windows radbrytning (^M) "förstöra" filen så att den inte går att logga in. Se till att du använder en editor som ger Unix-radbrytning.

    SvaraRadera
  3. Humm...Jag gjorde 0:an. Hela nollan men ej 0.0. Alltså först cp-kommandot, sedan de fyra kommandona (cd, echo m.m.). När jag hade gjort det så försvann mitt användarnamn, även efter inlggning... Alltså istället för "användare@sweet:" står det bara "sweet~:"

    Vad hände och har det något betydelse?

    SvaraRadera
  4. Det har ingen betydelse, det är en annan inställning i filen.

    set prompt = '%m%~: '

    SvaraRadera