torsdag 11 mars 2010

Kodstandard: Hur många mellanslag per tabb?

Jag sitter på många olika datorer med olika inställninger, det är frustrerande att kodningen in-tabbning skiljer. Så, jag tänkte att en gång för alla bestämma hur många mellanslag skall en tab vara.

När vi skriver kod så är det vanligt att en tab (\t) ersätts av ett visst antal mellanslag. Googlar vi så finner vi olika synpunkter på antalet tabbar.

Google: php coding standard spaces per tab

En kort översikt säger 2 eller 4. För mig handlar det mest om PHP, HTML, CSS, JavaScript och SQL-kod och framförallt om läsbarhet. Efter en kort överläggning med mig själv så väljer jag 2.

2 mellanslag räcker för att strukturera läsbarheten, funkar för mig. Funkar tydligen för Drupal också.

2 blir det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar