onsdag 5 maj 2010

Vad händer om jag inte hinner färdigt?

(till översikt av kurskluster db-o-webb)
Frågeställning:

Jag har inte hunnit med alla kursmoment (av olika anledningar). Men, jag vill gärna fortsätta och slutföra kursen. Vad gäller?
Så här funkar det:

Det korta svaret...

Fortsätt att göra kursmomenten i din egen takt och sikta på ett av de kommande examinationstillfällena. När nästa kurs kommer så omregistrerar du dig på kursen och då funkar all formalia med Ladok och behållning av studentkonton. Omregistrering kan du själv initiera via studerandeexpeditionen och deras e-mallar. Omregistrera dig i slutet av januari (vårterminen) eller början av september (höstterminen).
Skicka mig ett mail och säg hur du gör. Då vet jag att jag inte "tappat dig".

Ett längre svar...

Kurserna ges kontinuerligt på 25% fart med start höst (september) eller vår (januari). Om du inte hinner med kursen inom den planerade tidsramen så är det "bara" att hoppa på nästa kurstillfälle och fortsätta med kursmomenten. Se bara till att du är med i uppropet i kursens forum och se till att du blir registrerad på kursen, antingen via studentportalen eller via studerandeexpeditionen.

Detta innebär i praktiken att du kan ha en flexibel studietakt som passar dig själv och dina egna studievillkor.

Kursmaterialet är tillgängligt hela tiden midsommar, som julafton. Så det går att utföra och lämna in kursmoment under sommaren också. Lärarteamet har dock lite sommarlov och vinterlov (med tanke på handledning och rättning).

All handledning och undervisning är kopplad till det senaste kurstillfället på ITs. Det är därför viktigt att du alltid befinner dig i det senaste kurstillfället.

Det finns även campus-varianter som går på 50%-fart över en läsperiod. De studenterna följer de kurstillfällen på ITs som körs på 25% för distansstudenter. Alla är på samma plats. Bra för diskussionen i kurserna.

Det finns inga garantier att det kommer vara så här i all framtid men för närvarande fungerar det bra. Min förhoppning är att ett sådant här upplägg kan passa de flesta som vill läsa kurser inom db-o-webb klustret.

3 kommentarer:

  1. Låter väldigt bra :)
    Fast länken som skickades ut funkar inte,
    eftersom /Mikael hamnade i slutet av url'n och inte på en ny rad! ^^

    SvaraRadera
  2. Mmmm, Its mailutskick av meddelandena är inte så där jättebra...

    SvaraRadera
  3. jag undrar när inlämning av obligatorisk uppgift nr2 till htmlphp-kursen stänger? när har de 6 veckorna gått? jag har av olika anledningar just precis börjat och vill gärna fortsätta!

    SvaraRadera